Wat kunt u zelf doen - Bewegen en sporten

Bewegen is gezond! Maar wat is nu gezond bewegen? Met gezond bewegen wordt bedoeld dat u minstens vijf dagen per week een halfuur per dag actief beweegt. Bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen, zwemmen, dansen of tuinieren. Intensief huishoudelijk werk telt ook mee.

Voordelen

Regelmatig bewegen is gezond en ook leuk om samen te doen. Als u veel beweegt, raken uw spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. U voelt zich daardoor fitter en u heeft meer energie. Voordelen van bewegen zijn: 

  • U kunt beter ontspannen en slapen, u bent minder moe en staat ’s ochtends gemakkelijker op. 
  • U heeft minder kans op overgewicht. 
  • U krijgt sterkere spieren en botten en een mooiere huid. 
  • U heeft minder kans op het ontwikkelen van een (chronische ziekte) zoals Diabetes Mellitus type 2 en/of hart- en vaatziekten
  • Het is goed voor uw bloeddruk en cholesterol. 

Verspreid over de dag

U hoeft niet een halfuur achter elkaar te bewegen, maar kunt dat op uw eigen manier over de dag verspreiden. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends 10 minuten oefeningen, ga ‘s middags 10 minuten fietsen en aan het einde van de dag nog 10 minuten wandelen.

Bewegen onder begeleiding

Bewegen kan individueel, maar u kunt natuurlijk ook kiezen voor sporten of bewegen in groepsverband of onder begeleiding.

Sportservice Noord-Holland heeft een compleet overzicht van het sportaanbod voor mensen met een chronische ziekte in uw regio.

Sportzoeker